söndag 31 juli 2011

Engelbrektsturen

Då var Engelbrektsturen avklarad! Lördag förmiddag var jag ute och hojade knappt en timma och benen kändes lite sega men klockan visade på god fart. Jag åkte hemifrån på lördag eftermiddag efter det att Theresé hade hunnit träna och vi hade käkat lunch. Jag var uppe i Norberg strax innan kl 18. Träffade resten av teamet och snackade lite skit, hämatde nummerlappen och strosade runt lite i Norberg (gick ganska så fort). Teamet träffades som vanligt senare på kvällen och åt en middag ihop i ett helt underbart sommarväder. Själva maten var kanske inte det bästa vi hade ätit men det var vad dom hade att erbjuda i Norberg.

Innan tävlingen var jag ute och värme med några klubbkompisar och vi lyckade köra vilse och kom ner till starten strax innan dom släppte ihop fållorna. Stod längst bak i första ledet och såg ryggarna på Johan och Johannes som stod bättre till. När väl starten gick så tog jag mig upp till teamkompisarna kanska så fort och vi satt ihop tills första lilla backen i skogen där Johannes lade av kedjan. Han fick på den ganska så snabbt och var snart ikapp oss igen. Det gick tämligen rykigt i täten som det brukar och när vi kom till första riktiga stigningen så blev det ordentligt uppskruvat tempo. Efter den stigningen så blev klungan splittrad. Johannes satt med i 1:a klungan och Johan och jag satt i 2:a klungan. Johannes klotade ungefär halvvägs in i loppet så då kunde jag se ryggen på Johannes men varken Johan eller jag hade ben till att gå ikapp honom. Johan och jag satt ihop resten av loppet och han spurtslog mig med en cykellängd. Jag hade slarvat och hade inte kollat hur den sista biten in mot mål gick så jag slog på lite förtidigt vilket straffade sig de sista 50meter mot mål. Bra kört Johan!
Johannes var ca 30 sekunder före oss i mål och satt in på en finfin 9:e plats trots vurpa! Starkt kört Johannes. När resultatlistan kom upp så visade det sig att Johan och jag "bara" var 9 sekunder efter segraren i H30... Johan blev 2:a och jag blev 3:a i denna mycket hårda klass :-)
I och med att vi inte hade någon lagning idag heller så blev det till att hushålla så gott det gick med vattnet men jag körde torrt ändå. Hade behövt 1 flaska till idag men det är inget att göra åt det nu men jag hade kanske kunnat undivka en del av krampen med mera vatten.

Banan i Norberg bestod enligt mitt tycke av alldeles för mycket grusväg! Visst ska det vara lättåkt och snabbt för att locka det stora startfältet men detta var alldeles för mycket grusväg. Dom har ju massor av kanonfina stigar att utnyttja! Korta banlängden och lägg in lite mera stig!!

Det kan tyckas lite onödigt att åka helgung på en sådan bana men det är skönt att bara kunna sitta och trampa över potthålen på grusvägarna när HT-åkarna får mycket stryk i ryggen :-) 29er går som vanligt som en dröm och jag märker mer och mer att man får med sig farten bättre in i klättringarna.

Hoppas att det fina vädret håller i sig några dagar till så det kan bli lite bad och båtåka med familjen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar