torsdag 28 juli 2011

Hemma igen

Har varit iväg drygt en vecka på lite semester. Först styrde vi kosan mot Växjö där vi var några dagar och sedan bar det av till Borgholm på Öland. Växjö var en fin stad och hade dessutom väldigt fina/snabba motionsspår som man inte fick cykla på :-) Jag hade inför semestern byggt mig en "semesterhoj", en Specialized Stumpjumper som jag har monterat på 29" hjul på. Kör med Specialized AllCondition 25mm däck som verkar tåla mycket stryk. Blev ett antal mil på ovan nämnda motionsspår och jag kunde konstatera att det blir lite vanskligt i kurvorna...
Att det blev en "semseterhoj" byggd beror på att jag vill inte ha någon av mina S-WORKS sittande på taket, dels på grund av stöldrisken och dels på grund av att så fina cyklar ska inte vara ute!
På Öland så for vi runt en del och såg det mesta som finns att se på denna speciella ö. Husvagnen stod uppställd på Kapelluddens campingen hela tiden så jag slapp att flytta runt hela tiden. Hade uppe förtältet för första gången denna säsong... Fick givetvis även känna på den härliga motvinden som brukar vara på öland. Finns många fina små asfaltsvägar att klämma hoj på på Öland. Det gäller bara att komma av huvudvägen som alla turister verkar åka på hela dagarna.

Väl hemma igen så slängde jag mig på min Epic 29er och körde ett pass i skogen. Efter att ha varit utan den hojen i över en vecka så var det en ren fröjd att få åka på den igen. Den går så oerhört fint i skogen att man kan inte bli annat är lyrisk. Svarar så fint på igångdragen och sväljer det mesta i ojämnheter, varför åkar man inte på den hela tiden frågar man sig... Hade dessutom bra pulver i benen efter en veckas "lättja och berdägeri". Blir inte så mycket tränat som man borde när man är ute med familjen. Dels tränar Therese en del inför Cykelvasan och dels får man ju ägna familjen lite mer tid på semestern.

Efter det sedvanliga jobbet när man kommer hem med att plocka ur vagnen, tvätta kläder och fixa med trädgården så har vi hunnit med att åka lite båt. Var ute på en ö i vänern och hade en underbar dag. Helt vindstilla och helt ensamma på ön!
Idag var det ett besök på Söne och leka i vattnet med barnen och även lapa lite sol. Träffade på teamkompisen Johan, nybliven Svensk mästare i MTB på beachen och vi snackade lite cykel....

Har även hunnit byta ut växlar/bromsar på min S-WORKS HT till dom nya XT-prylarna. Provade dom för några timmar sedan och jag blev väldigt nöjd. Känslan är inte långt efter XTR och det var en fröjd att växla och bromsa. Har ni inte provat den nya XTR eller XT-gruppen så kan jag varmt rekommendera detta. Bromsarna har väldigt lite motstånd i sin rörelse, är lättdoserade och har ett himla fint nyp.

Till helgen är det race igen! Denna gång styr vi kosan till Norberg och deras långlopp. Där har jag aldrig varit och cyklat så det ska bli kul att prova deras bana. För min del är det sista racet innan Cykelvasan. Det skulle gå att köra Grenserittet helgen innan vasan men jag får tänka lite på familjen också....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar