onsdag 29 februari 2012

Vårkänslor

Idag var det drygt 10 grader varmt och solsken! Inte illa för att vara februari... Man luras att tro att det är vår men ack så besviken man kommer att bli. Fortfarande många kalla dagar kvar innan det blir vår på riktigt. Nog allt i medan, det gäller att njuta av det som är.
Igår blev det ett backpass på asfalt och idag blev det ett landsvägspass och lapa lite sol. Grusvägarna är fortfarande bedrövliga i och med tjällossningen och skogen börjar också bli mjuk.
Höstens alla pass i regn och rusk och den sista sörjan på grusvägarna har verkligen dödat mitt drivpaket! Storkakan är helt slut och likaså kassett och kedja. Hade önskat att det kunde rulla ett litet tag till så man slapp köra det nya drivpaketet i lervälling direkt. Med lite tur så går det att köra på det ett tag till...

Har haft den stora ynnesten att få provcykla på en Specialized Camber 29er ett tag. Kanske inte en hoj jag hade valt för att jaga hundradelar på ett långlopp men ack vilken trevlig kompis i skogen. Riktigt rolig cykel som verkligen inbjuder till det man en gång började med, ut och ha roligt i skogen på 2 hjul! Hojen trivs bäst på små fina singeltrack och man blir lurad till att leta nya stigar och bara ha kul. Bakdämparen är låsbar men den funktionen använde jag bara när jag körde väg fram och tillbaka till skogen. Väl ute i naturen så var den upplåst hela tiden och jag satt bara och njöt av hur fint hojen flöt över ojämnheterna. Stora hjul i kombination med hyfsat lång och välavstämd dämpare gör underverk. Mycket god komfort!! Personligen skulle jag vilja ha en något brantare gaffelvinkel för att få hojen lite rappare i svängarna men så är jag ju i grunden en sekundjagare. Är så himla invand med en brantare gaffelvinkel och det är inte lätt att lära gamla hundar att sitta....
Min position på cykeln är också väl mycket komfort för min smak men för den som inte riktigt uppskattar att sitta som en fällkniv så tror jag den passar bra. Gillar du att trampa omkring i skogen och gärna utforskar lite nya cykelområden så se till att prova Camber 29er! Du lär inte bli besviken...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar