söndag 4 december 2011

Ingen broms...

Efter förra helgens hårda blåst så har mina träningsrundor blivit lite besvärligare att ta sig fram på. Det ligger några stora träd över stigarna som här helt omöjliga att ta sig förbi på cykel. Det blir till att klicka ur och vackert bära cykeln. I och med att träden ligger i vägen så har behovet av bra nyp i bromsarna blivit mer påtagligt. Så här års när man mest cyklar snabba motionsspår/grusvägar så är inte behovet av broms så stort, brukar räcka att sluta trampa så stannar det :-) Nog allt i medan, bromsarna hade inte det nyp som jag vill ha så det blev till att meka lite. Framskivan hade en fin blåaktig yta som fick stryk av sandpappret.


Lite 320-papper och som avslutning lite 600-papper gjorde gott åt beläggningen på skivan. Jag åker med sintrade belägg men det fanns inte en chans att beläggen tog sig igenom beläggningen. Svårt att fatta att det kan bli så hård beläggning på en cykelbroms.
Beläggen fick sig en duvning av varmluftspistolen med efterföljande putsning med grovt slippapper.


                                                        Värme gör gott åt beläggen!

Efter min kärlek åt frambromsen så var jag en nöjd cyklist på efterföljande träning. Nu åker jag med 1 finger på bromsen och njuter av fin bromsverkan som det ska vara med 203mm skiva....

Några löpintervaller hann jag inte med denna vecka då Therese har jobbat över och varit på möten i stort sett varje kväll. Att jag missade intervallerna gjorde förvisso inte så mycket då jag har haft dåligt fart på kroppen denna vecka. Har varit snorig/slemmig i halsen som inte ger sig. Körde 80 minuter orientering idag och benen kändes mest sega hela tiden. Hoppas att kroppen vaknar till liv snart igen för nu är det inte så kul.

Under gårdagens träning blev jag varse att vintern är på väg. Det var 2 grader varmt, hård vind och härligt med regn under hela passet. Ute i skogen var det blött och kladdigt som väntat men något som överraskade mig var att det var blankis på några ställen!!! Continental Speed King Supersonic funkar inte på blankis, det både visste jag och märkte jag.... Nu lyckades jag undvika marksyning så det gick bra trots allt. Har kollat in väderleken för den kommande veckan och det ser ut som det åker på ett dubbdäck fram åtminstonde. Vore kul att få köra på lite tjäle innan snön kommer....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar