måndag 29 augusti 2011

Finnmarksturen

I helgen var det dags för Finnmarksturen som för året hade en i stort sett ny bana. Den klassiska 112km banan hade gjorts om och kortats ner till 71km. Någon banprofil fanns inte att tillgå men en hastig blick på kartan visade att det skulle bli en del stigningar på den senare delen av banan.

Som vanligt hamnade jag bland dom sista i led 1. Kan inte fatta hur tidigt folk går in och ställer sig i ledet, varför ska man stå där och knô?? Hur som helst så avancerade Johan, Johannes och jag bra i fältet och satt med där framme efter att det hade blivit fri fart. Gick ganska så städat i klungan utan en massa inbromsningar och annat oroligt som det var på cykelvasan. Efter ca 10km gick det in på det första partiet singeltrack och det rullade på fint. Trevliga stigar och ett bra tempo. Efter ytterligare 6-7km åkning så blev det en liten lucka till en grupp på ca 15 man som gick iväg. Jag satt hjul på Jens W och tänkte att det var bäst att spara lite på krafterna till den senare hälften av banan så jag satt kvar på hjulet en stund. Efter ett skogparti så var jag helt plötsligt själv i min grupp, de andra hade släppt. Fick slita själv in mot Ludvika i motvinden. Lagom tills jag kom in i Ludvika efter ca 40km kom det en grupp bakifrån som jag anslöt till. Satt med i den gruppen tills det var ca 13km kvar av loppet då krampen började bli mycket påtaglig.
Den sista långa backen när det var 8km kvar gick på absolut lättaste växeln för så fort jag försökte trycka lite mer normalt så högg det ordentligt i låren. Efter backen så var det ett litet skithål som jag kanade till i och klickade loss vänsterfoten. Detta resulterade i århundradets låsning i båda benen. De stod precis rätt ut och jag kom inte ur fläcken!!! Efter knappt 1 minut så kunde jag komma upp på cykeln igen och rulla försiktigt in de sista 6km till mål för att undvika flera låsningar. Det visade sig således ganska så tydligt att det inte var så klokt att snåla med vattnet denna varma dag. 2 flaskor räckte inte i den 27gradiga värmen men då jag inte hade någon lagning så var det inte mycket att göra åt den saken.
Slutade på en 6 plats i H30 tämligen missnöjd med dagen. Johan Andersson gjorde ingen besviken och tog sitt andra SM-guld för i år och körde riktigt starkt hela loppet. GRATTIS Johan! Johannes satt in på en fin 6:e plats i Elitklassen och gjorde också en mycket strong insats denna dag. Mycket bra kört grabbar! Fredrik träffade jag aldrig efter målgång så hur det gick för honom vet jag inte i skrivande stund.

Hur var då den nya banan? Jag tycker att dom lyckades alldeles förträffligt med denna nya bana. Den innehöll allt vad en MTB-bana ska göra och det var inte för långa grusvägssträckor och inte för svårt tekniskt för motionärerna. Visst var det en del stenar och rötter i skogen men det märker jag inte av som sitter som en kung på min Epic 29:er :-) Det är bara att lyfta på hatten för denna förträffliga bana och hoppas att det kan återkomma lite mera cyklister till Ludvika. Vi var ju närmare 3000 startande flera år i slutet av 90-talet......

1 kommentar:

  1. Ett par Liquids från Enervit å´ du hade varit på medaljplats i H30!! :-)

    SvaraRadera